Robbert Wapstra heeft een drive voor duurzaamheid en deelt zijn kennis over circulair ondernemen

Robbert Wapstra is directeur van Edel Carpets uit Genemuiden. Samen met twee van zijn collega’s ontwierp hij het nieuwe circulaire businessmodel van Edel Carpets. Zijn doel? Een circulaire bijdrage leveren aan de Nederlandse tapijtindustrie. Robbert gaat zijn ervaringen over circulair ondernemen delen met andere ondernemers binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle. Kennispoort Regio Zwolle voert het programma uit.

Ruimte voor vrijheid

Edel Carpets produceert al sinds 1918 hoogwaardig tapijt en nu hebben ze ook het circulaire ALLOA tapijt. ‘Innovatie is onderdeel van onze cultuur. We focussen ons op kwaliteit en duurzaamheid. Ons nieuwe ontwerp is niet alleen innovatief, maar ook circulair.’ Edel Carpets en Edel Yarns, specialist in de productie van garen, zijn aangesloten bij Condor Group. De groep bestaat uit zes gespecialiseerde bedrijven en is sinds de start in 1992 uitgegroeid tot een van de grootste vloerbedekking producenten in Europa. ‘Ik krijg vanuit de groep veel vrijheid om circulair te ondernemen en dat motiveert.’

Drive voor duurzaamheid

Dat Robbert een drive heeft voor circulariteit is onmiskenbaar als je met hem in gesprek gaat. Maar hoe is die drive ontstaan? In Robberts geval inspireerde de Rabobank Circular Economy Challenge hem. ‘Tijdens de challenge zag ik hoe gepassioneerd en enthousiast iedereen was over circulariteit. Eenmaal in het traject kom je erachter hoe vreemd het is dat we de wereld zogezegd “opbranden”. Nu is mijn doel om een bijdrage te leveren aan een duurzame Nederlandse tapijtindustrie. Dat kan en moet.’

Pionieren

Volgens Robbert is er ruimte in de markt voor een duurzame verandering. ‘De huidige tapijtbranche is zo ingericht dat ze voor de laagste prijs de best mogelijke kwaliteit biedt. Dit is niet makkelijk te veranderen, dus we zijn bij Edel echt aan het pionieren.’ Maar hoe zorg je voor een kwalitatief goed product dat je ook nog eens kunt hergebruiken? Robbert: ‘Wij recyclen tot hoogwaardige producten, lees: producten die hun waarde behouden. Hiervoor hebben we goed contact met iedereen in de keten. Zo hebben we bijvoorbeeld ook aansluiting gevonden bij Polymer Science Park, zij hebben de chemische kennis die voor ons erg waardevol is.’

Een langetermijnvisie

Een industrie opnieuw inrichten kun je niet alleen. Hier is kennis, kunde, ervaring en een netwerk voor nodig. Robbert wil met ondernemers die willen verduurzamen, binnen of buiten de tapijtindustrie, in contact komen. ‘Je hebt vooral een langetermijnvisie nodig om te gaan verduurzamen. Je moet alles tegen het licht durven houden. Waar kun je het verschil maken? Wat heb je daarvoor nodig? En is dit haalbaar? Daar wil ik het over gaan hebben binnen Good Practice’, legt Robbert uit.

Over Good Practice

Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.